luni, 1 decembrie 2008

Heritage of Generations—Primul proiect Comenius pentru şcoala noastră

Pentru orice şcoala, posibilitatea de a intra în contact cu alte şcoli, mai ales din afara ţării este o şansă extraordinară de a cunoaşte, experimenta şi învăţa în toate modurile posibile.
Anul acesta am obţinut finanţare pentru un proiect Comenius multilateral, primul pentru şcoala noastră, numit “Heritage of Generations”, care îşi propune să valorifice tradiţiile şi obiceiurile lăsate de strămoşii noştri, să ne familiarizeze cu tradiţiile şi obiceiurile ţărilor partenere şi să contribuie la reducerea rasismului şi a xenofobiei. Proiectul a primit finanţare în cadrul programului sectorial Comenius al Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii, iar partenerii noştri de proiect sunt Geschwister-Scholl-Realschule, Betzdorf din Germania şi Zubeyde Hanim Ilkıgretim Okulu, Karaman din Turcia.

La prima vedere, tema proiectului este una clasică, însă noutatea ei vine din modul de abordare a temei. Partenerii vin din spaţii diferite, şi anume: România din spaţiul ortodox, Germania din spaţiul catolic, iar Turcia din cel musulman. Produsele pe care urmărim să le realizăm sunt: un CD şi un DVD cu dansuri şi cântece tradiţionale, un calendar de perete al principalelor sărbători tradiţionale din cele trei ţări şi o carte de tradiţii, în care vom valorifica şi cele mai interesante povestiri păstrate din generaţie în generaţie.
Prima întâlnire de lucru a avut deja loc în Betzdorf, Germania, şcoala germană fiind şi coordonatoarea proiectului. Acestă vizită de lucru s-a desfăşurat în perioada 15-22 noiembrie a.c. şi, în ciuda faptului că pentru toţi participanţii în afară de subsemnata această ieşire a fost prima în afara graniţelor ţării precum şi prima călătorie cu avionul, totul s-a desfăşurat mai bine decât ne aşteptam. Faptul că proiectul a implicat şi elevi ai şcolii noastre este îmbucurător pentru noi şi în acelaşi timp satisfacţia de a vedea nişte copiii din mediul rural luând contact cu o nouă civilizaţie într-o călătorie care poate uneori fi unică în viaţă este şi mai mare. În total din şcoala noastră au participat patru profesori şi patru elevi. Tot elevi şi profesori vor fi implicaţi şi în următoarele mobilităţi în Turcia şi din nou în Germania pe parcursul a doi ani de zile în care vom lucra împreună pentru a ne cunoaşte şi a realiza produse care vor fi utile şi generaţiilor de elevi care vor veni după noi. Lucrul la acest proiect însă înseamnă şi perfecţionarea limbii de lucru a proiectului şi anume limba engleză, dar şi schimbarea atitudinii faţă de ceea ce este diferit de noi. Teama de ceea ce nu cunoaştem poate duce la rasism şi xenofobie, iar unul dintre obiectivele acestui proiect este de a conştientiza aceste probleme şi de a veni în întampinarea şi rezolvarea lor.

Pentru profesorii şi elevii şcolii noastre, vizita în Germania a fost plină de lucruri noi dar şi de surprize frumoase. Şcoala germană este de mai bine de trei ori mai mare decât a noastră, are laboratoare pentru aproape orice disciplină, îşi desfăşoară cursurile numai dimineaţa pentru toţi cei şase sute de elevi iar după-amiaza se fac cursuri opţionale de limbi străine, gătit, sport etc., are dotări pe care puţine şcoli de la noi le au, are o sală de sport cam cât şcoala noastră şi un mic observator astronomic la mansardă.

Primirea oficială s-a organizat în sala de conferinţe a şcolii, unde steagurile celor trei şcoli au fost ridicate, iar oficialităţile localităţii precum şi directoarea şcolii au ţinut câte un scurt discurs de bun-venit. Formaţia şcolii ne-a întâmpinat şi ea cu câteva cantece tradiţionale şi unul în limba engleză.

Fiindcă proiectul presupune întoarcerea în spaţiul tradiţiilor şi obiceiurilor strămoşilor noştri, întâlnirea noastră de lucru a inclus şi o vizită la Frankfurt, unde coordonatorul german, profesorul Hans Ehrlich, ne-a făcut cunoştinţă cu locurile istorice ale oraşului. Îmbinarea de tradiţional şi modern (Frankfurt-ul este denumit “Manhattan-ul Europei) ne-a dat de gândit în privinţa modului în care omul modern a ales să îmbine tradiţionalul cu modernul.


Ne-am întors în România cu o imagine placută despre Germania şi cu câte un exemplu bun în minte pe care l-am putea aplica aici. Unul dintre elevii noştri l-a abordat deja pe primarul localităţii întrebând când se va termina de asfaltat drumul spre şcoală pentru că în ultima săptămână din martie 2009 vom avea oaspeţi din Germania şi Turcia.
Vă vom da veşti în martie despre cea de-a doua întâlnire de lucru.

Coordonator proiect: Prof. Liliana Mihalachi

3 comentarii:

  1. as dori sa stiu si eu cine a suportat transportul si masa ,cazarea celor din strainatate cand au venit la d-voastra in scoala ?exista in cadru proiectului fonduri si pentru aceste lucruri?

    RăspundețiȘtergere
  2. as dori sa stiu daca sunt prevazute fonduri si pentru transportul ,cazarea si masa partenerilor straini care vin la d-voastra in cadrul proiectului .am inteles ca elevii trebuie gazduiti de familiile unor copii din localitate dar pentru dascalii straini cine suporta cheltuielile legate de cazare si masa ?

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna ziua! Proiectul nostru se incadreaza in categoria proiectelor Comenius multilaterale si, conform regulamentului pe care il gasiti pe www.anpcdefp.ro, exista bani pentru mobilitatile cadrelor didactice si a elevilor din grantul obtinut de fiecare scoala din proiect. Cand ne deplasam noi, platim noi din grantul nostru, cand vin elevii si profesorii straini la noi isi platesc cheltuielile din grantul lor.
    Daca mai aveti intrebari, va rog lasati o adresa de e-mail unde va pot scrie.
    Numai bine,
    Liliana Mihalachi

    RăspundețiȘtergere