marți, 3 februarie 2009

MOBILITATE INDIVIDUALĂ LA OXFORD

În perioada 19-30 ianuarie 2009 am beneficiat de un grant în cadrul programului sectorial Comenius din programul “Învăţare pe tot parcursul vieţii” pentru a participa la cursul de metodologia predării limbii engleze în gimnaziu şi liceu la The Lake School of English din Oxford, Marea Britanie.

Făcând uz de metode personalizate, colectivul de cadre didactice al şcolii a răspuns prompt nevoilor de dezvoltare profesională a cadrelor didactice participante la curs într-un cadru relaxat, prietenos şi o atmosferă profesională. Cursul a acoperit o mare varietate de probleme legate de limbă şi metodologie, tehnici de predare comunicativă şi cultură contemporană britanică, grupate pe cele patru abilitaţi esenţiale ale limbii (vorbire, scriere, ascultare, citire), prezentând gradat materialul propus studiului. O atenţie deosebită a fost atribuită trăsăturilor prozodice ale limbii care disting limba engleză de alte limbi europene precum şi potenţialului oferit de o serie de noi tehnologii care pot face învăţarea activă şi plăcută.

La acelaşi curs au participat profesori de limba engleză din diverse ţări europene precum şi doi profesori din America Latină. Astfel am avut şi posibilitatea de a schimba păreri şi a împărtăşi impresii cu profesori care vin din alte culturi.

În cele două săptămâni la Oxford am avut un program destul de diversificat, cu cursuri de la 9 la 16 în fiecare zi, o vizită la Londra în prima sâmbătă precum şi un tur al oraşului Oxford şi o vizita la cel mai faimos colegiu de acolo, Christ Church College, organizate de scoală, la care am fost însoţiţi de un ghid profesionist.

Cursurile au îmbinat elementele de metodologie cu cele de limbă şi m-au făcut conştientă de diversitatea metodelor pe care le-aş putea aplica la clasă pentru a obţine rezultate mai bune şi o mai mare implicare a elevilor. Încă din prima zi, cele două profesoare, Jane şi Jess, ne-au propus trei concepte pe care urma să le punem în practică de-a lungul celor două săptămâni: collaboration (colaborare), participation (participare) şi adaptation (adaptare). Au urmat apoi, pe rând, discutarea diverselor tehnici de predare a textelor, încurajarea conversaţiei, predarea accentului şi a intonaţiei, idiomuri, tipuri de inteligenţe, crearea unui blog şi eLearning, toate însoţite de numeroase metode, exerciţii şi jocuri utile pentru noi în predarea la clasă.

În ultimele zile, fiecare profesor şi-a creat un blog pe internet, în incercarea de a se familiariza cu noile tehnologii, pe care uneori elevii noştri le stăpânesc mai bine decat noi înşine.

Am învăţat cum să folosim materialele online, cum să le modificam în funcţie de elevii noştri şi cum să adaptăm informaţiile de predate pentru diverse tipuri de învăţare. De asemenea, multe dintre exerciţiile, jocurile de rol şi tehnicile explicate au fost “probate” chiar de noi înşine lucrând individual sau pe echipe şi fiind îndrumaţi de profesorii noştri, Jane şi Jess. A fost o provocare să ne regăsim din nou, unii după mulţi ani, în pielea unor invaţăcei, dar experienţa a fost de neuitat.

Şi fiindcă o limbă străină înseamnă şi predarea unui minim de informaţii legate de civilizaţie, s-au explorat şi diferite aspecte ale culturii britanice cu elemente de cunoaştere a spaţiului cultural, social, indicatori ai tradiţiilor şi obiceiurilor, engleza socială, slang, prejudicii şi stereotipuri. Pe lîngă elementele de civilizaţie, pe care le-am putut trăi şi pe propria piele locuind cu familii englezeşti şi încercând să ne adaptăm activitaţilor lor zilnice, am avut parte şi de o vizită la o şcoala gimnazială din Oxford, unde directorul şi profesorii ne-au urat bun-venit şi ne-au însotit într-un tur al şcolii, dându-ne explicaţii şi răspunzând întrebărilor noastre.

Cursul mi-a pus la dispoziţie metodele necesare pentru a preda principalele secţiuni în achizitia limbii: gramatică, vocabular, pronunţie, corecţie, care merită explorate pentru a ţine pasul cu modernizarea învăţamântului.

Cursul m-a ajutat sa mă axez pe dezvoltarea profesională cu exemple reale de predare şi folosirea celor mai moderne metode de evaluare a performanţei elevilor în clasă. Prin abordarea unei metode cooperative şi amuzante de predare, într-o atmosferă caldă şi primitoare, cursul acesta s-a dovedit benefic atât din punct de vedere profesional cât şi personal şi mi-a dat mai mult entuziasm şi mai multă încredere în profesia mea.

Activitatea de formare la care am participat mi-a permis stabilirea unor relaţii de prietenie şi colaborare cu colegi din alte ţări, lărgirea orizontului cultural, confruntarea capacităţilor mele profesionale în plan european precum şi realizarea visului de a studia la Oxford.

Am avut posibilitatea să învăţ multe expresii folosite de vorbitorii nativi de limba engleză, atăt în timpul orelor cât şi în afara acestora, intrand în contact direct cu spaţiul anglo-saxon, observand si analizand aspectele sociale, culturale, politice, cotidiene ale spaţiului britanic, astfel contribuind la consolidarea şi aprofundarea cunoştinţelor de care vor beneficia si elevii mei.

Prof. Liliana Mihalachi

2 comentarii: